29.4.2021 / Mgr. Lenka Musilová

Spát či nespat, to je oč tu běží

Jedno moudré indické přísloví praví: „Spánek hýčká všechno živé.“ 

V této kratičké větě je skryta velká pravda. Spánek je naprosto nepostradatelnou součástí života jakéhokoliv živého tvora. Lev, král zvířat, prospí klidně 20 hodin denně. Slonovi stačí 4 hodiny, rejskovi pouhá hodina denně. Člověk potřebuje průměrně 8 hodin spánku.

Přestože potřeba spánku je u každého individuální, většina z nás prospí až třetinu života. To je docela dost času na to, abychom ho trávili činností, která není dostatečně efektivní. Proč vlastně potřebujeme spát? A co můžeme udělat proto, aby nám spánek přinesl to, co potřebujeme – osvěžení, regeneraci, energii? O tom bude dnešní článek.

Proč spíme?

Spánek je naprosto nezbytný fyziologický proces, při kterém dochází k uvolnění svalstva, snížení tělesné teploty a citlivosti na vnější podněty a především ke změnám v činnosti mozku. Přestože se jedná o klidovou, útlumovou a relaxační fázi dne, v našem mozku se toho děje mnohem více, než bychom na první pohled čekali. Naše řídící jednotka jede na plné obrátky a když spíme, zpracovává, třídí a ukládá informace získané během bdělé části dne, zapisuje paměťovou stopu, testuje funkčnost tělesných systémů a opravuje jejich nedostatky. Dochází k celkové regeneraci těla. Proto se v zárodku nemoci mnohdy stačí jen pořádně vyspat. Z toho vyplývá, že kvalitní spánek je nezbytnou součástí našeho života a není dobré jej podceňovat. Mohlo by se nám to totiž dost vymstít. Nedostatek spánku zvyšuje riziko obezity, psychických obtíží i snížení imunity. U dětí může způsobit opoždění nebo zpomalení růstu. Znáte to sami, když se dobře nevyspíte, celý den je na levačku.

 

Proč někdy nespíme?

Na druhou stranu, problém se spánkem může mít občas každý. Není nic neobvyklého, že když nám v práci hoří termíny, špatně spíme. Po hádce s partnerem hledíme do stropu a počítáme ovečky. Při úplňku přímo hypnotizujeme hodiny a čekáme, kdy už konečně usneme. Důvodů může být mnoho, ale pokud nespavost netrvá déle jak 6 měsíců v kuse a nezpůsobuje další zdravotní obtíže, není nutné navštěvovat lékaře a řešit ji léky na předpis.

Potřeba spánku klesá také s věkem. Většina miminek prospí téměř celý den s přestávkami na krmení (maminky se naopak ke spánku moc nedostanou), starším lidem může bez problému stačit i 5 hodin spánku. Potřeby těla jsou opravdu velmi individuální.

 

Dobrý spánek – základ pevného zdraví

Co tedy můžeme udělat proto, aby byl náš spánek co nejkvalitnější?

V první řadě si uvědomit, že spánek je cyklický a pravidelnost je velmi důležitá. Schválně, udělejte si test. Zkuste 1 měsíc chodit spát a vstávat ve stejnou dobu. Co můžete očekávat? Vaše tělo bude mít spoustu energie a budete se cítit svěžejší. Naopak, budete-li o víkendu tzv. dospávat chybějící hodiny, v pondělí si budete připadat jako třikrát přejetí parním válcem tam a zpátky. Že je vám to povědomé?

Spánek je totiž řízen cirkadiánním rytmem. K jeho přenastavení je potřeba právě dva dny. Změníme-li přes víkend náš běžný spánkový režim a dopřejeme si více spánku, do normálu se vrátíme až v úterý. Je to kruté, ale spánkový deficit bohužel nelze dohnat. Tudíž je rozhodně lepší mu předcházet. K tomu nám slouží tzv. spánková hygiena.

 

Spánková hygiena

Spánková hygiena je soubor návyků, které napomáhají kvalitnímu spánku. Její dodržování je důležité proto, aby spánek splnil vše, k čemu nám ho příroda nadělila. Jednoduše ji shrnuje Spánkové desatero.

 

Budete-li dodržovat Spánkové desatero, prokážete svému tělu přímo medvědí službu. A takový můj malý soukromý tip na závěr: zaveďte si svůj vlastní předspánkový rituál. Něco, co vás příjemně naladí a po čem se budete přímo těšit do peřin. Jestli to bude teplá voňavá koupel nebo poslech oblíbené hudby, nechám už na vás…

 

Ať už jste ranní ptáče nebo noční sova, spíte jako lev či jako slon, dobrý spánek je základem krásného dne a pevného zdraví. Další tipy pro lepší kondici a vitalitu najdete na www.lekoveda.cz nebo na našem facebooku.

 

Dobrou noc!

LM

Mgr. Lenka Musilová

Zakladatelka Lékovědy